Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

London Chess Classic - 01.12.2017 --->

Recommended Posts

Gegga    471

52 La3 er det eneste trekket som gir noen muligheter nå, slik det ser ut. Magnus må beskytte bonden sin i midten. Er det nok?

Gegga    471

Det er helt rått hvordan Magnus spiller slike stilinger. Seirawan sier også at f3 så ganske naturlig ut, og er overrasket over at Magnus plutselig har visse muligheter.

Men jeg er helt enig i at dette på ingen måte er vunnet.
Det kan godt være at remis fremdeles er 80% sannsynlig.

Gegga    471

La4 fra So har jeg INGEN tro på at blir spilt. Og dersom det dukker opp flere slike varianter, er det jo en viss mulighet for at Magnus får vinnende fordel.

Gegga    471

Deretter var det ikke helt presist fra Magnus igjen - men nå er det nok kanskje slik at sort må spille VELDIG presist for å ha mulighet til å holde dette.
Hvis det ikke faktisk er helt tapt, da.

ArcticStones    299

Ja, Sesse ville ha løperen tilbake til La3 og deretter til Lc1. Jeg må bare ærlig talt innrømme at jeg ikke helt skjønner nyansene i dette sluttspillet. Det hele virker uhyggelig komplisert!

Gegga    471

Det ser jo litt fristende ut å bare bytte tårn også. La oss håpe Magnus forstår at det ikke er så veldig lurt ...

Gegga    471

Jo, det er riktig at man på ingen måte må kvitte seg med tårnene her. Så jeg tror ikke det er stor fare for det, nei.

Magnus må vel bestemme seg for når han skal flytte h-bonden. Hvordan vil han ha brikkene sine når dette skjer.

Gegga    471

Magnus nærmeg seg 15 minutter på dette trekket. Men det er jo nå det er på tide å finne planen.

Det er vel ikke ekstra tid nå, så det kan jo bli avgjørende med tiden også etter hvert.

Gegga    471

OK, Magnus unngikk det, siden han også kan den teorien.

Men det hjelper vel lite? Sort får et veldig aktivt tårn nå.

La oss håpe det er mulig  å komme til flere "must-find-moves".

JEB    486
1 minutt siden, Gegga skrev:

Finner Wesley So 61 ... f2 nå??

Det gjør han sikkert, for det er det siste trekket jeg ville tenkt på ....

Gegga    471

Ja. Men han må også regne på fortsettelsen. Magnus kan sjakke med tårnet, og da må kongen komme seg bort fra felt der han kan bli sjakket igjen, særlig med g-bonden.

Og han fant det. Og da blir det nok fort remis.

Gegga    471

Jeg tror ikke Magnus kommer til å være veldig fornøyd etter dette partiet. Han merker nok presset når Caruana nå ligger 1 poeng foran.

Det viktigste er allikevel at MVL ikke har vunnet et parti enda.

5 timer siden, JEB skrev:

Mens vi følger partiet anbefaler jeg å lese om AlphaZero;   https://t.co/sooT76Hl1d Veldig interessant for de som er interessert i kunstig intelligens. For mer informasjon, se Tarjei sin Twitterkonto

Dette er jo rett og slett sjokkerende. :oO.o

Jeg synes det fortjener en egen tråd: 

• Like 3

ArcticStones    299

Helt enig, «Insan» – AlphaZeros sjokkerende seier over Stockfish bør ha en egen diskusjonstråd!

Jeg fulgte forresten nøye med med da AlphaGo (Google DeepMind sitt Go-program) slo Lee Sedol, verdens sterkeste Go-spiller, 4–1. Senest i går kveld spilte jeg faktisk igjennom de ene partiet som AlphaGo tapte. Vet ikke om andre her spiller Go? Men det er mye mer komplekst enn sjakk er. Utrolig briljante trekk av Lee Sedol i midtspillet!

• Like 1