Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

London Chess Classic - 01.12.2017 --->

Recommended Posts

ArcticStones    299
1 minute ago, Gegga said:

Så spørs det mot MVL i morgen. La oss håpe han vinner da også, slik at MVL ikke stikker av med seieren totalt.
Har ikke giddet å regne på hvordan det ser ut der.

Hva har du imot en MVL-seier? Jeg er nysgjerrig.

JEB    486

Vinner MVLhar han sjansen til å vinne hele Grand Chess Tour. Heier fortsatt på Magnus mht sammenlagtseieren

ArcticStones    299

Ah, ok. Må innrømme at jeg overhodet ikke har fulgt med på Grand Chess Tour. På min radar teller det liksom ikke.

Det som teller for meg er om MVL blir med i kandidatturneringen eller ei. Hører at MVL uansett ikke blir med der – og det er synd. En Magnus–MVL VM-match kunne vært meget artig!

JEB    486

Ja, synd MVL ikke er med i kandidatturneringen - en VM-match mot ham hadde vært flott (han er 2. reserve, etter Radjabov, i følge Wikipedia).

Magnus leder med tre poeng på MVL i Grand Chess Tour

• Like 1

Gegga    471
17 timer siden, ArcticStones skrev:

Hva har du imot en MVL-seier? Jeg er nysgjerrig.

Ja, som JEB forklarte, var ikke poeng at jeg misliker MVL så intenst, men at jeg foretrekker at Magnus vinner. :-)

Tja, MVL er nr 5 i verden, og han har jo ikke klart å kvalifisere seg.
Jeg ser ikke hvem av de 8 vi skulle kastet ut.

La oss håpe Magnus slår tilbake i dag. Jeg frykter jo et tap mot Aronian i dag.
Aronian har stått fryktelig bra et par av rundene, men motstanderne har vært heldige og sluppet unna.

Dersom Magnus spiller slik han har spilt de 3 siste dagene, så holder ikke det mot Aronian.

Da spørs det om Maurice Ashley tør å intervjue Magnus, etter den seansen i går - hvor man omtrent fikk et slag fra Magnus.
Og etter forrige insident med "What do you want from me". :-)

• Like 1

Gegga    471

MVL tok en rask remis mot Nepo. Evnt motsatt.

Nepo er jo fornøyd med å vinne London Chess. Enten alene eller delt.
Mens MVL tydeligvis ikke har ambisjoner om total tour-seier.

Med 3. plass får han vel 8 poeng. Dersom Magnus nå spiller remis, så er det ikke stort nok avstand til at MVL tar inn 3 poeng som han ligger bak.
Dersom Magnus skulle tape, derimot - risikerer han å få f.eks. 7. plass, som gir 4 poeng. 
Så jeg regner med at MVL sitter og følger med ganske nøye nå. Og heier på Aronian, som aldri før.
Eneste problemet da, er om Aronian passerer MVL, og at MVL da bare får 7 poeng. Da blir det jo delt, og jeg vet ikke helt hva som da skjer.

Anyways. Partiet i dag har ikke startet helt optimalt. Aronian står nokså fint. Men det er langt igjen til vi evnt har noen krise-stilling for Magnus.

Gegga    471

Jeg fikk ikke nå med meg om de påsto at MVL kan passere Magnus, selv om Magnus ikke taper?
Eller om det bare var hvis MVL hadde vunnet. Han kunne jo da fått 13 poeng, dersom han hadde vunnet alene (uten tie-break).

Det virker som at noen må tape (Karjakin eller Nakamura?) , slik at Magnus ikke deler plassen med så mange.

Jeg har ikke tid til å regne på det nå.

Gegga    471

4 mot 6 bønder ser jo ikke helt trygt ut. Det ene er riktig nok en dobbeltbonde, men dog.

Dersom Caruana eller Magnus taper nå, så vinner MVL i sammendraget. Iflg usikre kilder.
Jeg har ikke regnet på det, men det er jo fort gjort å lage en fiktiv tabell.

Dersom man havner på delt, summerer man jo summen og deler på antall personer. 

Magnus står trygt, iflg computerne. Jeg er ikke i stand til å vurdere det. Særlig ikke når jeg er på jobb. :-)

Gegga    471

Oj, her skjer det ting! Aronian har tabbet seg ut, og Magnus står plutselig til vinst! Men spørsmålet er jo om han vinner.

Dersom han vinner er det et MEGET bra plaster på såret for en dårlig turnering.

(Snakker om stilling etter 40 Ra1. Men Magnus må finne Rb5, noe som ser ganske greit ut å finne)

• Like 2

Gegga    471

Det hadde vært ganske dramatisk om Magnus tapte i dag, og Caruana vant.

For det kunne jo fort vært en realitet. Caruana står ganske bra nå.

Gegga    471

Alle computer-varianter nå er jo HELT tullete. De ber Aronian gi bort et tårn.

Så da er det ganske tydelig at det står dårlig til for Aronian - og at han egentlig bare kan gi opp med en gang.

JEB    486

Caruana vant. Blir det omspill med Nepo? I dag?

EDIT: Jepp, to partier hurtigsjakk. Starter 19.45

Jeg har veldig sansen for Nepo, og heier på ham

Edited by JEB

JEB    486

Mektig imponert over at Magnus klarte å snu motgangen og vinne med sorte brikker over Aronian. Viktig å vinne med tanke på selvtillit, og ikke minst vinne Grand Chess Tour. I historiebøkene kommer det ikke til å stå noe om stilkarakterer.

• Like 1