Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

Åpen tråd 2017

Recommended Posts

Gegga    286

Aryan Tari leder jo VM for junior. Norge har aldri vunnet. Simen Agdestein var nærmest, da han tapte på målstreken.

Dette var rett før krigen, sånn ca, så det er på tide med en god plassering, og helst GULL for Norge!

Dagens parti mot det indiske vidunderbarnet PraggnANANDhaa (2509) er i gang.
Etter 20 trekk står Tari litt dårligere (-0,52), men han har 22 min mot under 11.
Det får vi håpe blir avgjørende.

Chess24.com sender live.

Trekket som gir fortsatt fordel for sort, er 20 ... Qf4. Det hadde i hvert fall aldri jeg spilt.
Men det er vel derfor jeg ikke har 2509 i rating også.

Edit:
Inderen har tenkt i 13 minutt, og har nå 8 min igjen på klokken. Kan det være dette trekket han tenker på?

Gegga    286

Og det var det, ja! Han spiller Df4. Imponerende. Tari spiller vel da kanskje g3 (som inderen naturligvis har sett), og da må dronningen til h6.
(Det finnes ikke alternativer...)

Så spørs det om Tari vil bruke litt tid på å da finne ut hva han vil spille etter Dh6. Alternativt finne et annet trekk som inderen ikke forventer, og dermed presse han på tid.

Gegga    286

Tari svarte med Tc1, som ikke er et dårlig trekk. Fordelen for inderen blir nok spist opp av de 13 minuttene han ligger bak på klokken (8 mot 21).

Gegga    286

Jeg så på trekket 21 ... d5. 

Og når jeg ser på det, så er det mest sannsynlig dårlig. 

Jeg vet ikke hvor mye vi skal stole på chess24.com, men evalueringen sier nå +0.97 til Aryan.

Men evalueringen går mye opp og ned, selv om man flytter førstevalget. Så jeg er redd dybde 23 ikke holder.

Nå har 2,32 og 11,51 igjen på klokken. Aryan har (mens jeg skrev dette) gitt bort det meste av fordelen, ser det ut til).

Gegga    286

Nå spørs det om Aryan Tari inviterer til trekkgjentakelse (etter 25 trekk), og at vi dermed kan få en remis. 

Edit:
Men Tari spiller heller Sf4, og dermed brukte inderen noen sekunder ekstra.
Han har nå 30 sek igjen, iflge sendingen. Vet ikke om den er nøyaktig.

Veldig kult at Aryan Tari leder Junior-VM med bare to runder igjen! :) Ratingprestasjonen er på hele 2764!

Johan Salomon og Johan-Sebastian Christiansen har også ratingprestasjoner som ligger over egen rating.

Det blir to spennende runder som gjenstår. I neste parti har Tari hvit mot Xu Xiangyu.

• Like 1

Gegga    286

Og Aryan Tari spilte remis i siste runde. Da er det tre spillere på 8,5 poeng, og nordmannen troner øverst på listene jeg har sett.

Når får vi en offisiell avklaring på om han er verdensmester eller ikke?

• Like 1

ArcticStones    156

Fabelaktig! Det er bare å gratulere nordmannen. En score på 8,5 / 11 og en prestasjonsrating på 2718 er vanvittig bra.

Noen som vet hvor mange ratingpoeng Aryan innkasserte?

Han begynte visst turnering med 2581... men må vel nå ha passert sin topprating på 2596 fra februar i år. Jeg tipper at Aryan Tari fra og med i dag kan skilte med medlemskap i 2600-klubben. I tillegg til JuniorVerdensMester-tittelen! :)

Edited by ArcticStones
  • Like 2

Sesse    176
På 30.11.2017 den 8.16, Sjakkspira skrev:

VM i London

En ting er sikkert, det blir tur til London i november neste år 😊

Det er absolutt ikke usannsynlig for min del heller, men det avhenger av at Agon ikke har tenkt til å kaste ut folk de ikke liker, som de gjorde forrige gang (og jeg mistenker jeg fort havner på den listen—i hvert fall om de vet hvordan jeg ser ut :-) ).

• Like 1

Sesse    176

Noe journalister, for å videreformidle trekk (også kjent som å gjøre jobben sin). De kan jo nekte hvem de vil (så lenge det ikke er på rasistisk grunnlag e.l.); det er et privatdrevet arrangement.