Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

chess.com Isle of Man International

Recommended Posts

Erling Svensen    185
2 minutter siden, Gegga skrev:

Magnus hadde vunnet før du skrev det. :-)

ja, det vil si, jeg skrev det, men postingen gikk litt tregt. Det ble rødt fra Caruana og før jeg rakk å få inn innlegge så hadde Magnus kommet med killer trekket Bf4. Han nølte ikke mye der!

Gegga    471

Magnus har økt ledelsen på ranking-listene. Caruana er jo nr 3, så det var fint å slå han. Nå er det 36,6 ned til Aronian, og ytterligere 6,2 ned til Caruana.
Derfra er det jevnt, men jeg tar liksom ikke Mamedyarov helt seriøst enda.

Erling Svensen    185

Da blir det en fin "finale" i morgen mot Nakamura, antar jeg. Alle de andre  som enten har eller kan få 6,5 etter denne runden har Magnus møtt allerede. 

Carlsen mot Naka er alltid en fest, men det er vel grunn til å tro at Magnus safer inn en remis og sikrer sin første turneringsseier i år. 

JEB    486
24 minutter siden, Gegga skrev:

Inge, du burde skrive en bok fra sjakkverden neste gang, hvis du skriver flere bøker. :-)
Finnes det en kriminalroman fra sjakkverden fra før?

Håper du sender meg en signert versjon av din nylig utgitte bok etter hvert. Ta kontakt dersom du trenger adressen. 

Og du kan jo legge ut en link her inne også, så kan flere bestille. :-)

Hva heter boka Inge? Jeg kommer sikkert til å bestille en signert versjon jeg også :)

Gegga    471

Og Magnus får jo hvit mot Nakamura, så dette ligger an til ensom turneringsseier. Det blir bra!

Og sikkert hyggelig for kjæresten til Magnus, som er med på dette for første gang.

• Like 2

1 time siden, Gegga skrev:

Inge, du burde skrive en bok fra sjakkverden neste gang, hvis du skriver flere bøker. :-)
Finnes det en kriminalroman fra sjakkverden fra før?

Håper du sender meg en signert versjon av din nylig utgitte bok etter hvert. Ta kontakt dersom du trenger adressen. 

Og du kan jo legge ut en link her inne også, så kan flere bestille. :-)

Haha, skal se om jeg finner en sjakk-vinkling neste gang. ;)

Jeg sender selvfølgelig gjerne en signert bok. Jeg sender deg en PM om detaljene. :) 

43 minutter siden, JEB skrev:

Hva heter boka Inge? Jeg kommer sikkert til å bestille en signert versjon jeg også :)

Tittelen er "Ute av lage". Les mer på www.facebook.com/IngeHarkestadForfatter/ eller (litt mer konsist) www.skrevneord.no/ute-av-lage/ :) 

Signert versjon skal bli. :) Jeg har ikke rukket å sette opp en nettbutikk ennå, men jeg sender deg en PM om detaljene.

• Like 2

Erling Svensen    185

og vi er i gang! de hiver ut trekkene og etter 14 minutter totalt har vi kommet til svarts trekk nr 13.  og Naka må finne Bf5

Rekk opp handa alle som skjønner (kun ved å se på brettet) at det er det eneste trekket for svart? 

Edited by Erling Svensen

Gegga    471

Åpningen er kjent, og sort har egentlig ingen mulighet til å spille på vinst her. Dersom han gjør det (og ikke spiller Bf5), er det VELDIG risikabelt.
Det er derfor veldig sannsynlig at dette er remis innen noen få trekk.

Dette er egentlig et remis-tilbud fra Magnus, som tydeligvis kjenner denne varianten godt.

And who can blame him? Jeg skjønner godt at Magnus er fornøyd med remis og turneringsseier. Hvorfor i alle dager skal han risikere dette ved å gå for "et spennende og interessant parti"?

Nei, gå for remis, Magnus - helt OK!

Erling Svensen    185

Takk Gegga. Etter at jeg skrev så gikk jeg inn på livesendingen og fikk samme forklaring der.  så nå sitter Nakamura og grubler på om han kan oppdage noe nytt i denne stillingen som ikke har vært gjort før.  Kommentatorene tviler veldig og antar partiet er over innen 20 min. 

Gegga    471

Ja, nå må nesten Nakamura spille Sc2+, og returnere til d4 etterpå. Dermed blir det remis etter trekkgjentakelse.

Dersom han går for noe annet, er det tapt. Og dette vet begge spillerne.

Svar på ditt spørsmål:
Jeg hadde ALDRI sett dette over brettet. :-)

Gegga    471

1/2 - 1/2

Nakamura var IKKE synlig fornøyd med remis her. :-)

Magnus gikk jo for denne varianten, så han er ganske så fornøyd!

Erling Svensen    185

Naka hadde ønsket litt mer kamp, det var tydelig. Da synes jeg i grunn det er imponerende av Magnus å få remis bare ved å bestemme seg for det. Han ender jo opp med mer tid enn han hadde når han startet. Magnus spiller mot en av verdens beste spillere og henter inn et halvpoeng helt uten å anstrenge seg.  Imponerende!

• Like 1

Gegga    471

Nakamura er en av de beste i intervju-sonen, er min bolde påstand.

Han viser også stor respekt for Magnus, og er i det hele tatt en veldig hyggelig kar!

Det sier jeg av egen erfaring (i Norway Ches) også. Han gjør alltid en veldig god og hyggelig figur.

Gegga    471

Det virker som Magnus var litt mer klar over remis-varianten enn Nakamura var. 
Naka måtte regne litt på variantene, og se om han overså noe.
Han syntes å huske at det var noe her, men jeg tror nok Magnus visste det mye tidligere.

Dersom hvit (på dette nivået) bestemmer seg for remis, er det veldig stor mulighet for remis.
Det finnes en hel der remis-varianter, hvor sort kan unngå det, men blir stående dårlig.

JEB    486

Milde makter - jeg glemte at siste runde begynte tidligere... Ja, ja, strålende resultat, og endelig en overbevisende turneringsseier!

• Like 1

Gegga    471

Jeg antar at vi nylig fikk et intervju med Magnus på offisiell sending? Jeg fikk ikke sett dette.
Er det mulig å spole tilbake på en eller annen sending?

Tarjei    103
50 minutter siden, Gegga skrev:

Jeg antar at vi nylig fikk et intervju med Magnus på offisiell sending? Jeg fikk ikke sett dette.
Er det mulig å spole tilbake på en eller annen sending?

Ikke før sendingen er over, dessverre. Men det ligger klar en sak på Matt & Patt her. Så kommer det straks en til.

• Like 1

ArcticStones    299
On 9/30/2017 at 2:24 PM, Jørgen Johansen said:
Magnus Carlsen performance rating 2947

Magnus kommer aldri til å nå 3000 dersom han fortsetter å spille på denne måten!  /s

• Haha 2