Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

chess.com Isle of Man International

Recommended Posts

Gegga    471

Den meget sterke turneringen Isle of Man startet i dag.

Det var ingen seeding i 1. runde, og Caruana og Kramnik møtes.
Magnus får antatt enklere motstand i islendingen Bardur Ørn Birisson (2164).

Offisiell sending:
http://iominternationalchess.com/live.html

Chess24.com:
https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/isle-of-man-2017/1/1/1

• Like 1

Gegga    471

I Magnus sitt parti er det ikke veldig dramatisk etter 15 trekk. Computeren (Sesse) sier +0,29.

Men Magnus har nesten dobbelt så mye tid, med 1t 21 min mot 41 minutter. 
Det kan jo bety noe om 20 trekk.

Gegga    471

Etter 18 trekk sto plutselig Magnus veldig fint, med ca +1 på computerne.
Men etter hans 19. trekk står det nå +0,08 iflg Sesse.

Men så kom det en stor feil fra sort, og computeren sier nå 01,45 etter 20 trekk.

Begynner å se bra ut dette her!

Gegga    471

Aner ikke hva som har skjedd med tidene, men Magnus sin stilling er i hvert fall veldig bra.

Dette bør bli seier i 1. runde.

Gegga    471

Caruana har en fin stilling mot Kramnik, så det blir kanskje ikke en kjedelig remis mellom disse i 1. runde?

Nigel Short var veldig glad for at han ikke møtte Magnus i 1. runde (ref Tweet), og ser ut til å få en seier i 1. runde.

Gegga    471

Magnus står ganske dårlig i dagens parti. Etter 15 trekk er det 0,77 i fordel til hvit.

Det krever naturligvis at Perelshteyn finner de beste trekkene, men åpningen er uansett ingen suksess for Magnus, tror jeg vi kan konkludere med?

Gegga    471

Stillingen er nokså jevn. Det ser ut til at begge spillerne har ca 30 min på klokken når det er spilt 21 trekk.

Jeg er litt tom i kroppen etter sølvet til Kristoff. Så synd at han ikke tok gullet, men fantastisk bra gjort!
Og man må jo bli "litt" imponert over Peter Sagan ...

Gegga    471

Da har det snudd litt her! Magnus har nå 1,13 i fordel etter 37 trekk. Skal det gå mot 2 seire på rad?

Short står bra, og vinner nok. Anand har ingen fordel. 
Caruana har heller ikke noen fordel.
Og Salomon står likt med Almasi. En remi der vil være et veldig bra resultat!

Gegga    471

Magnus vant også i 2. runde, som de fleste nok har fått med seg.

Den gledelige nyheten er at både Anand og Caruana måtte gi fra seg et halv poeng med sort.
Mens Nakamura, Short og Adams alle står med 2 av 2.
3. runde er ikke satt opp enda, men Magnus bør ikke møte en av de aller sterkeste spillerne før i runde 4 eller 5, tenker jeg.
Kramnik vant også, men han tapte jo i 1. runde mot Caruana - så han har kun 1 poeng.

Salomon sto lenge likt, men gjorde et veldig dårlig trekk som nesten taper direkte mot Almas.
Aryan Tari vante enkelt, mens Johan Sebastian Christiansen spilte remis mot Peter Leko!

Gegga    471

Magnus har kommet greit i gang i dagens parti. Klokkene hos Chessbomb er vel ikke til å stole på.
Men Magnus har +0,66 etter 18 trekk.

Aryan Tari spiller jo mot Nigel Short i dag, og det ser ut som Aryan har fått en god start. Han spiller med sort, og har utlignet (og vel så det).
Og det ser ut som han ligger foran på tid.

Edit:
Etter 19 trekk sier computeren nå +1,91. Bra start av Magnus, med andre ord!

Edit2:
Magnus valgte ikke beste fortsettelse, og vi er nede i +0,93. Men det er helt klart at det er Magnus som spiller for vinst!

Gegga    471

Ojsann. 24. ... Rc3 fra Xiong vil nå utligne hele fordelen. 

Men det er KUN det trekket som redder partiet, ser det ut til.

Og han fant det. Har Magnus oversett dette trekket? Evnt noe annet?

Synd om ikke Magnus vinner dette, etter å ha hatt så stor fordel. Men det er lenge igjen enda, og dette kan snu igjen. :-)

Gegga    471

Nok et only-trekk. Xiong må nå finne 27 ... Sg8.

Det gjorde han ikke, og computeren ler litt, og vurderer stillingen til +0,7.

Det kan se ut som kineseren har 6 min igjen på 13 trekk, mens Magnus har 34. 
Dette er nok veldig uoffiselt.

Gegga    471

Magnus spiller fort, men ikke presist. 
Computeren sier 0,08 etter 28 trekk, og det er ikke helt opplagt hvordan Magnus skal vinne dette.

Er det tiden som blir avgjørende?

Dersom han setter kineseren på flere prøvelser hvor kun 1 trekk redder partiet, så kan det jo være håp.

Gegga    471

Trekk 31. Du store kineser.

Computerne ler rått av 31 ... Kg8, og nå skal Dxh6 (ganske obvious) vinne for Magnus.
+7,5 hos Sesse. Kh1 fungerer visst også.
Trusselen etter Kh1 er naturligvis å spille tårnet til g1 etterpå, med katastrofale følger.
Nå er det kanske konkret her, så nå tror jeg Magnus bruker litt mer tid, og finner vinsten.

Det kan være at Xiong må gi dronningen mot tårn, og håpe på et under. Det KAN være han spiller litt videre, men Magnus bør dra seieren i land nå.

• Like 1

Gegga    471

Og der velger Xiong å gi seg, i stedet for å kjempe videre med minimale muligheter for remis.
Magnus har en del trusler som er dødelige, selv om den sorte c-bonden naturligvis er nær forfremmelse til dronning.

Magnus er da på 3 av 3. Det blir spennende å se hvor mange som er på 3 av 3 etter dagens runde.

Kramnik og Caruana har gitt bort store fordeler. Anand vinner nok.
Tari står forsatt likt med Short.

Gegga    471

Simon Williams forsøker å unnskylde Magnus på forhånd, dersom han ikke stiller på intervju.
Mens Fiona synes at Magnus bør stille, og at det ikke skal være grunn til å unnskylde han.

Det spørs om Magnus stiller. Usikker på hva han synes om Simon Williams, uten at jeg har hørt noe om det.
De er vel litt ulike. Jeg synes at Williams er litt fargerik, men jeg har ikke sett så mange intervjuer eller samtaler han har hatt.
Så jeg vet ikke hvordan han fungerer i en slik setting.

Gegga    471

Kramnik har gjort et MEGET tvilsomt offer, og kan fort tape.

Hehe, underholdende med Simon sin tørre britiske humor. 
Telefonen ringer, og han kaller det "naste Fiona alarm", da han mener at hun er litt slem. Enkel og god humor.

Short Twitret (i dag eller i går) at han var den eldste som hadde vært over 2700 i rating. Han var såpass lite over, at han nå er under etter remis mot Tari.

Gegga    471

Kramnik har under 3 min på 7 trekk.

Dersom Kramnik taper masse rating-poeng nå, så svekker det mulighetene hans til å kvalifsere seg til kandidatturneringen.
Siden hans eneste håp vel er gjennomsnittlig rating?

Motstanderen til Kramnik er 65 år gammel og amerikansk. Jeg tror ikke han har ambisjoner om å bli proff.

Gegga    471

Hou Yifan tapte. Hun spilte mot 3. kvinne på rad. Aner vi en litt irritert kinesisk dame? Ref tidligere protest-parti hvor hun tapte med vilje.

Sterkt av Tari! Med 2,5 poeng etter tre runder ligger han på delt 5. plass, likt med blant andre Caruana, Anand og Nakamura! (Riktignok er det hele 19 spillere på 2,5 poeng, men det er uansett bra.)

Derimot har det virkelig vært en grusom start for Kramnik. Han har bare 1 av 3 mulige poeng og ligger på delt 99. plass. Om ikke annet, så kommet han til å møte ganske enkel motstand i noen runder nå ...