Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

FIDE World Cup 03. - 27.09.

Recommended Posts

Erling Svensen    185
9 minutter siden, Gegga skrev:

Nepomniachtch gjorde det samme. bare etter 9 trekk for hvit (Nepo var sort).

Hvordan vet du hvem som initierte remis? Det virker mer logisk at hvit gjorde det, f.eks hvis man er misfornøyd med åpningen. Sort er ofte fornøyd med remis i utgangspunktet 

Gegga    471

Joda, men jeg bare nevner en av spillerne. Det er jo ikke sånn at noen kan TVINGE den andre til remis. Så Nepo har tydeligvis gått med på remis.
Det samme har Aryan.

Det synes jeg er litt rart.

Det hender naturligvis at man kommer inn i tvungen trekk-gjentakelse, men det var vel neppe tilfellet her.

Gegga    471

Aryan har kommet fint i gang i dette partiet. Computeren sier 0,55. 

Hammer synes det at Aryan står veldig fint. Og Howell bruker mye tid. Tiden er nå 9:19 mot 7:20 etter 9 hvite trekk.

Erling Svensen    185
4 minutter siden, Gegga skrev:

Joda, men jeg bare nevner en av spillerne. Det er jo ikke sånn at noen kan TVINGE den andre til remis. Så Nepo har tydeligvis gått med på remis.
Det samme har Aryan.

Det synes jeg er litt rart.

Det hender naturligvis at man kommer inn i tvungen trekk-gjentakelse, men det var vel neppe tilfellet her.

Det er rart etter 7 trekk.  Jeg skjønner likevel at Tari går med på det. Han spiller sort mot en bedre ratet motstander.  Kanskje Howell angret seg på åpningen og foreslo remis? Å foreslå remis som svart etter 7 trekk er vel på grensen til frekt?

Gegga    471

Utrolig gøy å følge med på twitch. Det er ingen som slår Hammer i live kommentering på kort betenkningstid.

Dette må Aryan vinne!

GRATULERER!!!!!!!!!!

Da er Aryan videre, ikke sant?

Må si at jeg synes det er helt hårreisende at det er lov å ta remis slik som i forrige runde. FIDE har pleid å være strenge på det tidligere år. Ikke før trekk 30 type regel?

Gegga    471

Ja, det var imponerende å slå Pavel Eljanov 2-0 i langsjakk. Det blir nok en vanskelig match, men det bør være muligheter.

Magnus bør også vinne. Jeg tipper 1,5 - 0,5 i langsjakken, og altså ingen omspill for Magnus her heller.
For Aryan tipper jeg 1-1, 1-1, 1-1, 1,5-0,5. Og dermed videre til slutt.

Gegga    471

Etter 15 trekk i Magnus' parti, er ikke computerne imponert over hvits åpning. chess24.com sin computer sier -0,39 mens Sesse sier -0,55.
Magnus har altså kommett ganske fint ut av åpningen. Man skal som kjent ikke se minus når man spiller med hvit.

Vi får håpe det er noe å jobbe med, og at Magnus starter med en seier med sort i første parti av runde 2.
Magnus er også foran på tid. 1:03 mot 0:31.

I Aryan Tari's parti viser computeren også minus. Det er ikke så positivt, da Aryan spiller med hvit. Men det er på ca 0,23 i fordel til sort så langt. Ingen dramatikk.
Men Aryan har veldig mye dårligere tid (24 min mot 1t 13 min)

Gegga    471

Etter 19 trekk har fordelen krympet. Etter at den var oppe på 0,6 - 0,7 for litt siden, er det nå veldig jevnt. -0,19 sier Sesse akkurat nå.
Bonden på b3 er jo litt irriterende for hvit, men den kommer nok ikke så veldig langt med det første.

Gegga    471

Men etter 25 trekk er Magnus "totally winning", og computeren sier minus 2,43.

Aryan har spilt remis med hvit.

Utvalgte resultater:

Remis med sort:
Ivanchuk
Giri
Aronian (mot Hou Yifan. Tapte da 1,8 ratingpoeng)
Nepo
Caruana
Jobava (mot Yu, som her høyere ratet)

Remis med hvit:
Karjakin

Jeg føler det blir veldig mange røde tall på oversikten over toppspillerne!
2700chess.com

• Thanks 1

Gegga    471

Veldig fnisete hun på offisiell sending. Det er greit med godt humør, men det blir litt irriterende også ...

Jeg håper Jon Ludvig sender på Twitch etter hvert. Det er ganske mye bedre. :-)

• Thanks 1

Gegga    471

Magnus synes jo at en knock out turnering er det beste alternativet når man skal finne en verdensmester.

Jeg synes det er noen store svakheter med dette formatet. Hovedproblemet er at det er veldig korte matcher.
(Det kan godt være Magnus også synes dette, hva vet jeg.)

Når Magnus vanligvis spiller en turnering, så taper han jo ofte et parti. Eller to.
Men til slutt står han igjen som vinneren, fordi han også vinner noen partier fler enn motstanderen.

La oss si at Magnus i en "vanlig" turnering taper i parti nr 3  og spiller remis i parti nr 4. Men han vinner også 4 partier.
Da står han igjen som vinner, med +3.

Det vil jo være det samme som at han tapte mot Dreev i går. Og så spilte remis i dag. Og vips - så er han ute av denne turneringen.
Mens han i den hypotetiske turneringen altså får muligheten til å hente seg inn ved å vinne 4 andre partier.

Magnus må altså nå ALDRI tape et parti. Og hvis han gjør det, så må han passe på at han i hvert fall vinner det andre partiet i mini-matchen.

Siden dette er forutsetningene, mener jeg det er veldig fort gjort at Magnus ikke vinner denne turneringen.
Da hjelper lite at han er den sterkeste spilleren, og hadde vunnet både kvartfinale, semifinale og finale.
Han får kanskje aldre den muligheten.

Det er naturligvis MYE større mulighet for f.eks. Dreev å slå ut en sterk spiller i en match på 2 partier, enn det er å vinne en sterk turnering foran Magnus.

• Thanks 1

Gegga    471

Det blir mye taktiske remiser.

Nakamura har f.eks. tatt remis for å satse på sin styrke med kortere betenkningstid.
Da får han jo muligheten til å vinne over 2 partier, i stedet for å riske alt nå.

Svidler og So har gjort det samme.

Kramnik vant i går, og spilte raskt remis i dag.
Motstanderen hadde tydeligvis INGEN tro på seier mot Kramnik, og gikk med på remis.

Gegga    471

Yifan Hou begynner å stå ganske bra mot Aronian. De spilte remis i går.
Vishy Anand tapte i går, og må vinne i dag. Stillingen ser jevn ut, og vanskelig å få noe ut av den.

Gegga    471

Magnus begynner å stå ganske bra, 0,7 iflg chess24.com. 
(Sesse er ikke oppe med dagens parti)

Imponerende om Magnus vinner parti nr 4 på rad. :-)

Aryan står ganske dårlig. Nærmere 1 bonde under, iflg computerne.
Det er ikke tapt enda, men utviklingen er ikke så bra.

Gegga    471

Magnus vant igjen. 2-0 er meeeget solid!

Anand er ute, etter å ha spilt remis i dag!
Karjakin tapte i dag, så han er også ute.

Topp 25 i verden har pr nå tapt 84 ratingpoeng etter 31.august.

Jeg har ikke sjekket det nærmere, men antar at det for det meste er fra "World Cup Knockout 2017".

• Like 1
  • Thanks 1