Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

Sinquefield Cup (Grand Chess Tour)

Recommended Posts

Gegga    471

Chess.com har skrevet litt om tie-break-reglene.

Dersom Magnus vinner, og ingen av de 2 i ledelsen (ser bort fra Aronian, som jo da taper ...) vinner, så får Magnus spille omspill mot Karjakin, dersom sistnevnte også vinner.
Hvis ikke vinner vel Magnus alene, siden han har 1 seier mer enn de to andre i ledelsen (Anand og MVL), da disse to ikke har tapt.

JEB    486

Håper Magnus tar springeren på c5 nå. +0.74 i følge Sesse

EDIT: fant den!

Edited by JEB

Tarjei    103
3 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Dette virker jo mildt sagt lovende. :) 

Ja, men lovende er det også for Vachier-Lagrave. Hans stilling ser fryktelig behagelig ut for hvit.

JEB    486

Absolutt gode muligheter for en fin plassering i turneringen nå. Hadde smakt utrolig godt med en seier.

Erling Svensen    185

Unner jo MVL alt godt, men det hadde jo vært enda kjekkere om Magnus tok dette på oppløpssiden. Nå som MC endelig skal ta Aronian så hjelper det ikke til noe bedre enn 2 plass hvis MVL vinner. 

• Like 1

Gegga    471

Ja, Magnus vinner vel dette? Problemet er at det vel kanskje er nærmere 1-0 enn 1/2 - 1/2 i partiet til MVL? Eller?

Gegga    471

Det er jo en komplisert stilling, så vi skal vel ikke innkassere helpoenget før det er helt avgjort. Men det ser jo fryktelig lovende ut!

Jeg synes jo Magnus' 26. trekk ikke ser 100% opplagt ut.

Vel, hvis Carlsen bare forsyner seg av en bonde, ser avdekkersjakken 26...Ne2+ ekkel ut. Her skjønner jeg ikke alle detaljene, men det ser ut som om Carlsen må holde initiativet. Tårntrusselen 26.Nd7 er tydeligvis - ifølge maskinene - måten å gjøre det på.

Edit: Det litt roligere 26.Kh1 - som Carlsen spilte - funker også, siden det forhindrer avdekkersjakken.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Gegga    471

Dersom Magnus nå vinner, så vet vi jo at MVL var en smule heldig mot Magnus. I stedet for å nå ligge 1/2 foran Magnus, kunne han vært 1/2 bak.
Så det er små marginer. Med det i minne, vil en seier i dag avslutte en ganske bra turnering. Så vi må kanskje være fornøyde.

"They have a better tie-break, cause they lost more games than me", sier Anand. Grei måte å se det på. :-)

Erling Svensen    185
1 minutt siden, Erling Svensen skrev:

Og det er et trekk jeg _aldri_ ville kommet på når jeg kan forsyne meg en bonde istedet. 

men med litt bedre tid til å tenke meg om (og hjelp til å se avdekkeren) så ville jeg kanskje vurdert det likevel :-)

Edited by Erling Svensen

JEB    486
Akkurat nå, Erling Svensen skrev:

Og det er et trekk jeg _aldri_ ville kommet på når jeg kan forsyne meg en bonde istedet. 

Ikke jeg heller. Men jeg er flink til å lese Sesse, se sjakktrusler og spøkelser :D

• Like 1

Gegga    471

Wesley So vurderer stillingene og sier at MVL står klart best, og han er litt usikker på Magnus sin stilling.

Det viser hvor vanskelig Magnus sin stilling er. Han står jo mye bedre mot Aronian enn MVL gjør mot Nepo.

Gegga    471

Ved Aronian-seier i dag, ville Magnus kun vært ca 5 rating-poeng foran! Hvis Magnus nå i stedet vinner, vil han være ca 25 foran. :-)

Det er ganske stor forskjell på det ...

• Like 1