Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

Sinquefield Cup (Grand Chess Tour)

Recommended Posts

Gegga    191

Nei, problemet nå er at Magnus ikke kan gå inn til bøndene på g og h. Han har sperret veien der. Lurer på om han vurderte h5.

Jeg ser som sagt ikke helt hva vi skal håpe på her. Det må jo være en feil av dimensjoner her, for at Magnus skal få en ny mulighet.
Naka må bare holde tårn og konge på 7. rad, så er dette remis. Det er ikke mulig for Magnus å fremtvinge noe som helst her.

Gegga    191

Nå må sort benytte muligheten til å legge press på e-bonden, eller sjakk bakfra.
Det ser ut som Naka har kontroll.

Gegga    191

Magnus forsøker fremdeles. I det 62. trekket, er det kun 3 muligheter for Nakamura. Det er 3 tårn-trekk. Jeg tror det er ganske enkelt å finne.

Gegga    191

Jeg tror partiet er over før det blir evnt blir tidstrøbbel. Og jeg tror Nakamura kan spille trekkene raskere om han må. Han har jo tenkt gjennom alle mulige angrep før han kommer til noen tidsnød.

Gegga    191

Jeg tror vi begynner å nærme oss slutten av dette partiet nå. Nå ryker det et par bønder, og de kan røyke fredspipe om litt.

Gegga    191

Vel, nå begynner det jo å bli litt mindre tid, siden Nakamura tenker i over 8 minutter. Han har snart kun 8 minutter igjen på klokken.

Det er fremdeles "kliss remis", men Magnus er jo "ganske bra" på å gjøre det som ser ut som ingenting. Men så har han forbedret stillingen sin bitte litt, og setter motstanderen sin på prøvelser.

Nakamura ser rett og slett misfornøyd ut for øyeblikket.

Gegga    191

Naka med 6min 33sek på klokken, etter å ha tenkt i over 10 minutter. Han gjorde jo det samme trekket som han gjorde et par trekk tidligere. Men nå sto Magnus sin konge på f5 i stedet for f4. Det har lite å si, men Naka måtte sjekke dette.

Han har fremdeles god kontroll på remisen, men vi får se hvor lange Magnus klarer å presse her. :-)

Gegga    191

OK, nå (trekk 89) er det VELDIG snart på tide å si "takk for kampen, vi tar en remis, Nakamura" for Magnus.

Og der var det remis, etter 94 trekk.

JEB    173

Lang dags ferd mot remis. Synd han ikke klarte å presse inn en seier. 

JEB    173

Anand har vinnende stilling mot Nepo. 

EDIT: og han vant

Edited by JEB

JEB    173

Tårnsluttspill med bonde over. Kan Magnus klare det? Ikke enkelt, men det hadde smakt utrolig godt

Gegga    191

Det er liksom litt "nesten" for Magnus i denne turneringen. Men det er tross alt bedre å nesten vinne, enn å nesten tape.
Selv tapet mot MVL var jo "nesten vinst".

Da er MVL og Anand et halvt poeng foran Magnus. Og Aronian har også gode muligheter til å gå opp på samme score.
(God stilling, og Nakamura har litt tidstrøbbel ...)

Det blir vanskelig å vinne denne turneringen alene.

Gegga    191

Absolutt! Og Magnus har god tiebreak. Så hvis han tar de andre igjen, så vil han få spille i omspill om turneringsseieren.
Men da må han først vinne ett parti mer enn de andre (eller så må alle de tape et parti).

Gegga    191

4,5 poeng:
MVL, Anand, Aronian

4 poeng:
Magnus

3,5 poeng:
Caruana, Karjakin

3 poeng:
Svidler

2,5 poeng:
Nakamura, Nepo, So

Live rating:
1 - Magnus - 2823,5
2 - Aronian - 2807,8
3 - Caruana - 2805,2
4 - Kramnik - 2803
5 - MVL - 2799,5

• Like 1

Gegga    191

Hører gjennom sendingen fra siste runde på chess24.com, og der sier Kasparov at Magnus sitt parti mot MVL er ett av de mest kompliserte partiene han noen gang har sett.
Jeg vet ikke hvor mange partier han sier slikt om, men det sier jo en del. :-)

Jeg begynner virkelig å glede meg til å følge med på Kasparovs comeback!
Jeg er ikke helt sikker på at han blir en kasteball. Nakamura sa jo at de andre ikke tok det helt seriøst når de spilte "for gøy" i Saint Louis i 2016.

Det blir utrolig spennende å se hvordan Kasparov henger med. Jeg tror at han fremdeles kan være verdens beste til å diskutere partier, og finne idèer.
Men det er noe helt annet å faktisk UTFØRE disse trekkene under tidspress i en vaskeekte turnering.

Kasparov ble for eksempel VELDIG overrasket da Magnus spilte g5 mot Nakamura. Jeg tviler ikke på at han fant begge vinstmulighetene til Magnus.
Men det er ikke det samme som at han selv hadde vunnet mot Nakamura. :-)