Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

Sinquefield Cup (Grand Chess Tour)

Recommended Posts

Gegga    191

Spennende runde i går også. Fikk ikke fulgt med så mye som jeg skulle ønske. Måtte snike meg til å se på mobilen av og til mens jeg var på hagefest.

Stillingen er ganske jevn i dag. MVL har utlignet, og computeren ser ikke noen veldige farer noen av veiene.

Personlig ser jeg ikke helt hva som skal være Magnus' sjanser i dette partiet. Det er liksom litt for "ryddig" på brettet, og MVL ser ut til å ha full kontroll.
Tiden blir heller ikke noen faktor, ser det ut til. Både Anand og Karjakin har jo fått litt tidstrøbbel.

Logisk resultat her er remis. 90% sannsynlig iflg Gegga 1.0 på dybde 4.

• Like 1

Gegga    191

Nepo vant mot Nakamura. Hyggelig for Nepo, som jo tapte de 2 første rundene. Men han ligger fremdeles sist, med -1.

Ganske jevnt felt så langt, det er ingen på +2. Magnus og Caruana har jo muligheten til å komme opp dit, men det ser vel ikke sannsynlig ut.

Gegga    191

Var det litt upresist av MVL i trekk 40? Er det noe å håpe på?

Nja, jeg tviler litt. Men det ER faktisk litt spill igjen i denne stillingen. Jeg trodde den skulle gå over i litt kjedeligere midtspill.
Gøy at det fortsatt kan skje noe.

Gegga    191

41 ... Rc8 ser ikke 100% logigisk ut nå. Og dersom MVL ikke finner dette trekket, står Magnus bedre.
Mangus står egentlig bedre om MVL finner det også, men om han IKKE finner det, står altså MC betydelig bedre.

Ganske frisk variant.

Og han fant det ikke!!

Gegga    191

Jeg er ikke overrasket over at han ikke fant Rc8. Det er ikke umulig å finne, naturligvis. Men det var ikke fryktelig opplagt.

Nå sier Sesse + 1,22. Skal Magnus ta ledelsen?
Det er forresten langt igjen til seier her, men en slik computer-fordel er da noe å jobbe med! :-)

Gegga    191

Iflg computerne skal Magnus tilbake til c4 med hesten. Han var jo der for litt siden, så det virker liksom ikke så logisk. Men det har jo skjedd litt i mellomtiden. Er det allikevel sånn at man gjerne ser etter andre trekk enn akkurat det, siden den kom derfra for kort tid siden?

Gegga    191

Sesse er ganske fornøyd nå, og sier +1,56 etter Magnus' 43. trekk.

43 ... e4 ser vel ikke VELDIG ulogisk ut. MVL vil f.eks. ikke flytte tårnene eller løperen noe sted. Så jeg tipper MVL finner det trekket.

Gegga    191
Akkurat nå, Gegga skrev:

Tusen takk for en veldig hyggelig dialog her inne i dag!

Takk, like så. Tenkte akkurat på det samme! :-)

• Like 1

Gegga    191

46 Td2 er det eneste vinnende trekket nå. Magnus MÅ finne dette. Det ser fryktelig logisk ut, så jeg tror han spiller det.
Hvis ikke blir jeg VELDIG deprimert her i stua ...

Gegga    191

Fytti grisen. Magnus går fra kliss vinst. Td2 så faktisk veldig logisk ut. Selv for meg.

NEI, Magnus spiller tabbe. Og nå taper han. Hvordan er det mulig???

Gegga    191

51 ... Le4 er det ENESTE trekket for MVL nå. Er det mulig å overse? Er det dette Magnus har oversett? Bløffer han? Gir han opp når (hvis) MVL finner det?

Gegga    191

Magnus fikk dronning, men fikk ikke spille med den. De valgte en annen variant. Og det er KLISS tap. Magnus spiller bare for å få ut litt frustrasjon nå.

Gegga    191

Magnus var på vei mot en typisk Magnus-seier. Det ser remis-aktig ut, og Magnus klarer å få til noe. Sorts løper blir satt HELT på sidelinjen, og Magnus skal kun spille Td2.

MEN, så snur plutselig alt. Utrolig dramatisk. Og forferdelig frustrerende. Nå er jeg deprimert. Jeg innbiller meg at jeg er mer skuffet enn Mangus etter dette tapet ...

Gegga    191

Men the fat lady har ikke sunget helt enda. Ganske utrolig at Magnus klarer å finne noe motspill i slike kliss tapte stillinger også ... Nå er det 63 ... c4 som MÅ spilles. Hvis ikke kan dette faktisk være remis.

En remis vil være HELT utrolig OK nå. Jeg tror fremdeles at MVL finner seieren. Det er matt i 19 trekk.
Men det er ikke 99,9% sikkert ...

Gegga    191

Magnus er nå mindre enn 10 poeng foran Caruana på verdensrankingen.

Så det er 10 poeng i stedet for 20 poeng, som det skulle vært med Magnus-seier.
Ganske stor forskjell på de to resultatene ...

Så får vi håpe Magnus klarer å riste dette av seg!

JEB    173

Har bare fått fulgt med på mobil de siste to rundene, og ikke hele partiene heller. Hadde god tro mot Ananad. Forferdelig utvikling i to trekk mot MVL, jeg var sikkert like fortvilet som Magnus var forbannet. Utviklingen i turneringen minner veldig mye om slik det var i Norway Chess. Håper virkelig ikke den utviklingen fortsetter. Satser på at Magnus gjør et godt comeback i dag.

Hobby    4

Savner Sesse i dag. Jeg savner alle andre som pleide og være her og kom med gode innspill av alle slag. Imponert av Geggas innsats i går