Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Your next move, Grand Chess Tour

Recommended Posts

42 minutter siden, Erling Svensen skrev:

So er på 31ste plass i blitz ratingen. Se 2700chess.com 

Stoler ikke på blitzratingen, de spiller jo nesten aldri. Dessuten er Kfaktoren så høy at den siste turneringen betyr mye. Etter hurtigsjakken ligger So plutselig på 5 plass på hurtigsjakklisten. Og det samme ksn fort skje etter blitzen. Han har startet 2/2 så favoritt må han sies å være. 

Men So fikk jo -6 på blitzdelen i Paris, så det er lov å håpe at han blir tatt igjen. Men når du er over 2800 på langsjakk tror jeg han har en bratt læringskurve og havner over 50% denne gangen. 

JEB    486

Vel, jeg ville ikke satt mye penger på turneringsseier til Jobava nå.... 1 av 21 - han trenger nye solbriller.

• Like 1

Sjakkspira    523
4 minutter siden, JEB skrev:

Vel, jeg ville ikke satt mye penger på turneringsseier til Jobava nå.... 1 av 21 - han trenger nye solbriller.

Spørs om det ikke blir for mørkt bak der

• Like 1

JEB    486

Nå er Magnus 2 poeng bak (MVL også) - dette er på ingen måte over i forhold til So, men selvsagt tøft

3 timer siden, Evig Optimist skrev:

Uenig i at So ikke er favoritt. Ok, kanskje han bare klarer +2 i lynsjakken, men da må faktisk Magnus klare +8 for å komme ajour! Og klarer So +4 i lynsjakken, kan jeg ikke se at Magnus vil klare +10 på 18 runder. So har faktisk andreplass på verdensrankingen! 

Her tror jeg du regner litt feil.

Carlsen var tre poeng bak So etter hurtigsjakken. Hvis So klarer +2 i lynsjakken, trenger Carlsen +5 for å komme à jour (og altså ikke +8). Hvis So klarer +4, trenger Carlsen +7. Husk for øvrig også på at de møtes to ganger under lynsjakken.

Man får et halvt poeng mer for seier enn remis. Så man må ha +6 for å ta igjen 3 poeng. Altså seks flere seire enn remis.

Etter de første rundene er jeg selvsagt optimist på Magnus vegne!!!

7 minutter siden, Evig Optimist skrev:

Man får et halvt poeng mer for seier enn remis. Så man må ha +6 for å ta igjen 3 poeng. Altså seks flere seire enn remis.

Ah, selvfølgelig, my bad. 9_9

Vel, med ny seier i denne runden, mens So spilte remis, følger Carlsen skjema til å ta igjen So og vel så det.

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 2

Nikolai80    36

Magnus er på en killing spree! Klarer han å unngå tilsvarende sprekk som han gikk på i Paris skal dette være fullt mulig å ta igjen. 
Partiene mot So blir selvsagt nøkkelpartier! 

• Like 2