Ny VM-logo skaper reaksjoner

Logoen for VM-kampen 2018.

«Det minner om kamasutra».

av Tarjei J. Svensen

London ble nylig offentliggjort som vertsby for Magnus Carlsens VM-match i 2018. Det gledet mange norske sjakkfans, og team Carlsen selv, som allerede nå kan begynne å planlegge turen over vannet.

Nå har Agon, selskapet som arrangerer sjakk-VM på vegne av FIDE, lansert de grafiske elementene som skal pryde spillestedet og nettsidene. «Kontroversielt og trendy, akkurat som vertsbyen», skriver selskapet på sine egne sider.

Reaksjonene på sosiale medier tyder imidlertid på at sjakkfansen ser ut til å være uenig i det første, men kanskje ikke siste del av utsagnet.

«Er dette en vits?» kommenterer en bruker.

«Prøver FIDE å gjøre sjakk sexy ved å bruke kamasutra-tema for VM?«, skriver en annen.

Den australske stormesteren David Smerdon ser heller ikke ut til å være særlig imponert.

«Nei, dette er ikke en vits«, skriver han på Twitter, med emneknaggen #ChessIsSexy og #YouHadOneJob.

Agon skriver at de sammen med det russiske designbyrået Shuka Design har brukt et år på utformingen av de nye logoene. De var også ansvarlig for VM-matchen i New York.

Her er noen av de øvrige reaksjonene:

(Besøkt 1 643 ganger, 1 besøk i dag)