Norske sjakk-VM-sendinger går uten Hans Olav Lahlum

Hans Olav Lahlum Foto: Rolf Haug/mattogpatt.noHans Olav Lahlum Foto: Rolf Haug/mattogpatt.no

For første gang må norske sjakkentusiaster klare seg uten den populære sjakkeksperten.

av Tarjei J. Svensen

– Det er et sammenfall av uheldige omstendigheter og den type som kan skje i den bransjen som tv er hvor det er ganske vanlig at man gjør raske omprioriteringer, sier Lahlum til Matt & Patt.

Den populære sjakkeksperten forklarer at han tidligere i år takket ja til et tilbud fra TV 2 om å være ekspert i deres VM-sendinger. Da kanalen nylig måtte gjennom en runde med store kutt i selskapet i høst, som også førte til at deres faste sjakkreporter Kaja Snare tok veien til New York, valgte de imidlertid å droppe hele VM-dekningen.

– Da var jeg i kontakt med VG TV, men da viste det seg at de hadde lagt andre planer og jeg var ikke lenger med i deres planer. Det har jeg all mulig forståelse for, sier Lahlum.

Hans Olav Lahlum under TV 2s Norway Chess-sending. Foto: Tarjei J. Svensen

Hans Olav Lahlum under TV 2s Norway Chess-sending. Foto: Tarjei J. Svensen

Nyheten om at Lahlum ikke skal kommentere Magnus Carlsen mot Sergey Karjakin i november, vil nok skuffe mange av landets sjakkentusiaster. 43-åringen er blitt en publikumsfavoritt helt siden han første gang dukket opp som ekspert for VG TV under Carlsens VM-match mot Anand i Chennai i 2013. Dermed ble han hyret inn for TV 2 i 2014, med tilsvarende betingelser.

Kontrakten med kanalen gikk ut på at han kunne stille for andre kanaler de gangene de selv ikke skulle sende. Lahlum var dermed tilbake på VG TV under VM-kampen i Sotsji i 2014 og stilte sist for kanalen i VM i lyn- og hurtigsjakk i Berlin i 2015.

Likevel er TV 2 den han anser for å ha være tettest knyttet opp til. Det var også grunnen til at han takket ja til TV 2 og nei til VG tidligere i år.

– Det er ikke noe anstrengt forhold mellom meg og VG TV, og det er ikke noe anstrengt forhold mellom meg og TV 2. Det er bare en situasjon som har oppstått da TV 2 ombestemte og ikke kunne sende VM-kampen. Da var det for sent for meg og stille for andre.

– Det kan man synes er dumt, men det er slik det er at tv-kanalene må gjøre en del harde omprioriteringer fra tid til annen. Jeg er ikke irritert på noen, men har bare endt opp i en situasjon hvor det ikke passer at jeg spiller for noen under denne VM-matchen.

– Jeg synes på en måte det er litt synd, men på en måte veldig hyggelig hvis det er mange der ute som gjerne ønsker at jeg skal vøre på tv. Men jeg håper vi skal komme tilbake med mye sjakk neste år med sendinger fra Magnus Carlsens turneringer, sier Lahlum.

Lahlum i partiet mot Linni Meister i et VG-arrangement på Oslo City i 2014. Foto: Tarjei J. Svensen

Lahlum i partiet mot Linni Meister i et VG-arrangement på Oslo City i 2014. Foto: Tarjei J. Svensen

Joachim Skogvold, produsent for VG TVs sjakksendinger, bekrefter at de måtte gjøre et valg da Lahlum sa nei tidligere i år. Da hentet de i stedet inn Norges nummer to og tre som eksperter.

– Lahlum meldte på en måte overgang til TV 2 i vinter, så da hentet vi inn Simen og Jon Ludvig. Da er det det vi går for og det er vi kjempefornøyd med, sier produsenten til Matt & Patt.

Det er Mads Andersen som leder VGs sendinger, som begynner kl 19. Det er én time før partiene starter i New York kl 20 norsk tid.

(Besøkt 10 775 ganger, 1 besøk i dag)

9 kommentarer på "Norske sjakk-VM-sendinger går uten Hans Olav Lahlum"

  1. Olav Nilsen | 5. november 2016 på 21:25 |

    Sjakksendinger uten Lahlum er omtrent som risgrøt uten kanel. Synd det ble slik og jeg håper vel enda på et lite under. Både NRK og VGTV har vel daglige gjester?

    Hvis jeg forstår rett så hadde altså TV2 rettigheter, men droppet dem? Hvordan skal man tolke det med tanke på resten av sjakksatsingen deres? VM er vel det siste man skulle droppe ville man tro … Noen som vet noe rundt dette?

    • Ole Morten Persen | 5. november 2016 på 21:59 |

      Med tanke på at TV2 nettopp har sagt opp en hel haug med folk pga økonomien, så var vel neppe dette noen overraskelse.

      • Olav Nilsen | 5. november 2016 på 22:12 |

        Nei, det har jeg ikke påstått. Men jeg lurer på om/frykter altså at de har lagt ned hele sjakksatsingen siden VM ryker. Som sagt, skulle tro det var det siste som ryker dersom man faktsik har en satsing. På den andre siden så kan det jo hende rettighetene var veldig dyre og at det spiller inn at de har konkurranse fra to andre kanaler. Krysser fingrene for sjakksendinger på nyåret i alle fall 🙂

        • NRK kjøpte rettighetene før VM i 2014 tror jeg, jeg tviler det har spilt inn. De planla kanskje å sende a la VG, uten video, men det ville uansett blitt mindre interessant enn NRK sine sendinger.

          • Olav Nilsen | 6. november 2016 på 16:47 |

            Ja, tenkte på det – at de kanskje skulle sende uten bilder fra partiene og at det da blir vanskelig å konurrere mot NRK uansett. Satser på at det er slik og at de fortsetter satsingen ellers.

          • Ole Morten Persen | 10. november 2016 på 20:29 |

            Alt er jo et spørsmål om økonomi for en kommersiell kanal som TV2. Da er det så enkelt som et spørsmål om de tjener inn nok på reklame i forhold til det de betaler for rettigheter, kostnader for selve sendingene, markedsføring ut osv. Reklameinntektene er jo direkte avhengig av seertall. Siden de har hatt alle sine sjakksendinger på nisjekanalen TV2 Sportskanalen, så mister de allerede der ganske mange seere. Jeg er også litt i tvil om hvor mye de egentlig har hatt en sjakksatsing, siden de ofte i tillegg har flyttet sendingene over til Sumo hvis de har prioritert andre idretter. Så jeg mistenker at de rett og slett ikke har gode nok seertall til å rettferdiggjøre kostnadene. Jeg syns TV2s sjakksendinger og «satsing» virker mer som et pliktløp når de oppdaget at NRK hadde suksess med sine sjakksendinger. Så jeg tror altså at om sjakksatsingen er lagt helt på is, så tror jeg den er sterkt redusert. Tipper de sender fra Norway Chess, men kanskje kun derfra.

          • Olav Nilsen | 10. november 2016 på 22:16 |

            Å ikke kalle det en satsing synes jeg blir veldig urettferdig ovenfor TV2. Ikke bare har de staset tungt programledermessig, men de har også utviklet og forbedret TV-grafikk og nettløsning. Det bærer overhodet ikke noe preg av noe pliktløp, men heller en genuin lyst til å løfte sjakk som TV-sport. Og de har blitt gode på det etterhver synes jeg.

            Valget om å periodevis flytte sendingene over til Sumo har vært irriterende, men egentlig forståelig – i alle fall all den tid de har valgt å bruke Sportskanalen. Det er laaaange sendinger over flere uker, flere ganger i året. Når det da skjer annet de har forpliktet seg til å sende – feks ishockey, så må det bli slik. En annen sak er hvorfor de ikke bruker feks Zebra heller, det er jo en kanal helt uten meningsfylt innhold og stort sett bare repriser av dårlige serier.

            Men jeg har også stusset på hvordan de får alt dette til å gå rundt økonomisk sett, og har mange ganger tenkt at de burde «roe seg» litt – i frykt for at de bruker for mye penger. Reporter på spillestedet, chatvert, quizmaster, to eksperter og programleder i studio. Det kan umulig ha vært billig. De tre første kan de godt fjerne uten altfor store utslag på sendingenes kvalitet tenker jeg. Og de har vel muligens alt gjort det når det gjelder reporter og quiz.

            Så får vi se da hva det blir til utpå nyåret. Håper du tar feil.

          • Ole Morten Persen | 10. november 2016 på 23:13 |

            Joda, TV2 skal ha skryt for noen nyvinninger, og for å ha hentet noen gode programledere (ikke minst Kaja Marie Snare) og gjester. Men jeg tror ikke TV2 hadde satset på sjakk om ikke det hadde blitt en så stor suksess på NRK først. Først når de så dette, så kastet de seg på, og det er det jeg mener med at det bærer preg av å være et pliktløp. VM-matchen i 2013 var tross alt ikke første sjakkturnering eller event i verden, og det fantes nok av sjanser til å være pionerer. De valgte de ikke å ta. Faktisk helt siden Magnus slo igjennom har de som alle andre hatt muligheten til å vise sjakk på TV. De ville heller ikke by mer enn NRK (hvis de i det hele tatt var med) i kampen om VM i 2013. Derfor mener jeg at det bærer preg av pliktløp. Når de så at NRKs sendinger var populære og ville være med karusellen så er det naturlig at de ønsker å lage et så bra produkt som mulig. Så akkurat DEN delen kan du si at de satset på. De hadde bare ikke guts nok til å være først. Kandidatturneringen i London hadde jo vært en kjempemulighet, men de tok den ikke.

            Du trekker frem Zebra, og det er jo nettopp et argument for det jeg mener. En virkelig Satsing med stor S legges ikke til Sportskanalen og Sumo. Igjen, pliktløp. De følte at de måtte ha noe, men hvor? Jo, de la det til nisjekanalen til tross for veldig sterke seertall for NRK. NRK på sin side flyttet det jo FRA nisjekanalen og over i hovedkanalen. Og det selv om de egentlig skulle vise langt mer interessant idrett enn ishockey (ut i fra generelle seertall altså), så akkurat der syns jeg TV2 rett og slett sviktet.

            Når det gjelder kostnader, så blir dette delvis ren tipping, men det som antakelig har kostet har jo vært det rent tekniske og bemanning ved sendingene. Selve rettighetene har vel stort sett ikke kostet all verden all den tid knapt noen har vært interessert før interessen tok av i Norge (av TV-stasjoner altså). Men sendingene er som du er inne på ofte ganske lange. Og hvert minutt koster å produsere. Jeg minner også om at f.eks Jon Ludvig ble droppet som ekspert sist. Dette syns jeg sender et ganske tydelig signal. Han har i kraft av sin store sjakklige dyktighet vært den desidert beste eksperten. Ikke bare forstår han spillet på et nivå som matcher de beste, men han har også evnet å formidle det. Jeg tipper at han i kraft av å være Norges nummer 2 har kunnet kreve mer som ekspertkommentator enn f.eks Espen Lie (selv om han også har vært dyktig, har ikke et vondt ord å si om jobben Espen har gjort). Jeg ser ingen annen logisk grunn til at han ble droppet enn økonomi selv om dette ikke ble hevdet. Det er et klart signal om at satsingen i det minste er tydelig redusert. Jeg må forøvrig legge til at jeg selvsagt håper at jeg tar feil. Men jeg er ikke optimist akkurat her.

          • Olav Nilsen | 11. november 2016 på 13:21 |

            Vi blir nok ikke enige her, eller så har du en helt annen definisjon av pliktløp enn meg. Å ville være med på karusellen er ikke det samme som pliktløp i min bok. Var det et pliktløp da de tok over OL-rettigheter også da? Håndball? De hadde ikke satset om de ikke hadde troa. De har åpenbart brukt mye penger og personalressurser – alt som kjennetegner en satsning.

            Men ja, dette med at de ikke bruker Zebra er litt rart uten at jeg vil si at det er noe bevis på «pliktløp». Det kan være mange interne strategiske grunner til dette. Feks vil det være viktig å fylle både nisjekanalen Sportskanalen og Sumo med fornuftig innhold for å bygge disse merkevarene.

            Jon Ludvig var ute som ekspert i London 2015 (bortsett fra når han har spilt selv) – så var han tilbake igjen i Tata steel og Norway chess i år så det er ikke noe godt argument. Helt enig i at Lie er god, men at han ikke helt når opp til Jon Ludvig. I alle fall ikke i et underholdningsperspektiv – Jon Ludvig er ganske morsom til tider.

            Som sagt, vi får se hva framtiden bringer. Blir ganske meningsløst å spekulere på så svakt grunnlag som her. Jeg krysser i alle fall fingrene for at vi får et par tre gode turneringer i året i alle fall.

Stengt for kommentarer.