Og bredbåndsleverandøren Altibox går inn som hovedsponsor for Norway Chess.
av Tarjei J. Svensen
I forrige uke kom bilgiganten Porsche med sin nye reklamefilm med Magnus Carlsen, tennisspilleren Maria Sharapova og Muhammed Ali. I dag har bredbåndsleverandøren Altibox, med over 350.000 kunder i Norge, lansert sin reklamefilm med verdensmesteren i hovedrollen. Den vil sendes i digitale kanaler og på TV.
Altibox kommer til å bety mye for sjakk i Norge fremover, både for topp og bredde. Det var derfor naturlig for meg og Play Magnus appen å bli med i denne reklamefilmen, sier Carlsen selv i pressemeldingen.
Kampanjen er et samarbeid med hans eget selskap PlayMagnus. Appen, som er lastet ned over en halv million ganger verden over, har fått en sentral posisjon i filmen. Nå vil den ganske sikkert få et par nedlastinger til.
I en pressemelding sier daglig leder Kate Murphy følgende:
Magnus har som mål at sjakk skal bidra til å gjøre verden litt smartere, og vi er veldig glade for at vi nå har fått med oss Altibox som partner.
Budskapet med filmen er ifølge pressemeldingen at Carlsen «viser superhelttakter i kampen om plassen på nettet».
Aleksander Eikeberg, markedssjef i Altibox, er ikke overraskende godt fornøyd med å få superstjernen i videoen.
Våre norske sjakkstjerner med Magnus Carlsen i spissen er billedgjøringen av en vinnerkultur bygget på rå strategi og evnen til å være fremsynt. Dette stiller store krav til både tankekapasitet og hurtighet, egenskaper som er sentrale for oss i Altibox.
Dette er fjerde gang Carlsen stiller i en reklamefilm. Tidligere har han også stilt i to filmer for klesgiganten G-Star, i tillegg til Porsche-lanseringen sist uke.
Det er sannsynligvis den mest lukrative og prestisjefylte reklamejobben en norsk idrettsutøver noensinne har fått. Det er historisk, og bare å gratulere, sa Brynhildsen til TV 2 om den kampanjen.
Altibox går inn som Norway Chess-sponsor i tre år
Men samarbeidet med Play Magnus og Magnus Carlsen er ikke det eneste som bredbåndsleverandøren inngår. Nå er det også klart at selskapet går inn som sponsor for Norway Chess frem til og med 2018.
LES OGSÅ: Norway Chess gjør store endringer i 2016
Dermed blir det offisielle navnet på turneringen fra nå av «Altibox Norway Chess». Turneringen spilles fra 16. – 29. april.
Kjell Madland, gründer og styreleder i selskapet sier dette i pressemeldingen:
Den 3-årige avtalen med Altibox Norway Chess gir turneringen mulighet til å jobbe målrettet mot fremtiden. Altibox Norway Chess er allerede en av verdens sterkeste sjakkturneringer og vil med dette samarbeidet befeste denne posisjonen.
TV 2 har også sikret seg rettighetene til Norway Chess, og resten av Grand Chess Tour. Det er sportssjef Vegard Jansen Hagen glad for.
Vi opplevde rekordinteresse på TV 2 Sportskanalen da Magnus Carlsen slo Vachier-Lagrave på overtid i den dramatiske avslutningen av London Chess Classic i desember. Sjakk fenger stadig flere – med Magnus Carlsen som det store trekkplasteret. Med sammenlagt seier til Magnus i Grand Chess Tour 2015 friskt i minne gleder vi oss over at TV 2 Sportskanalen og TV 2 Sumo er med på laget når den andre utgaven av sjakkens Champions League innledes i Stavanger i april neste år. Norway Chess er et kvalitetsarrangement og en helt sentral del i vår sjakksatsing.
Neste sjakksending på kanalen blir Tata Steel Chess, som spilles fra 16. – 31. januar.
2016-utgaven av @NorwayChess sendes på #2sjakk! https://t.co/0HUXoYsohg
— Jon Ludvig Hammer (@gmjlh) December 17, 2015