– Sannsynligvis den mest lukrative og prestisjefylte reklamejobben en norsk idrettsutøver noensinne har fått.
av Tarjei J. Svensen
I dag ble det offentliggjort at Magnus Carlsen har gjort et nytt kjempetrekk i kampen for verdensherredømme. Bilgiganten Porsche har nemlig hyret inn verdensmesteren i den stjernespekkede reklamefilmen «Compete», for neste års Porsche 911-modell.
Med på laget er også en stand-in for bokselegenden Muhammad Ali og den russisk/amerikanske tennisbaben Maria Sharapova. Ifølge Dagens Næringsliv vil videoen vises på kinoer over hele Europa og i USA. I Norge vil den kun vises i annonser på nett og på sosiale medier.
Greatness comes from within. From pitting you against you.
Så dukker to versjoner Carlsen opp ved sjakkbrettet, to stykk Muhammad Ali går i bokseringen, mens Sharapova spiller mot seg selv på tennisbanen.
Ifølge Marshall Ross, vise-sjef for Porsches reklamebyrå, handler det om å motiveres av å vinne over seg selv.
Det er en forutsetning for våre ingeniører at enhver nye 911 må være bedre enn den forrige. Bilen må være rask, effektiv og veldig teknologisk avansert, smidig og varig slik at den kan slå alle tidligere generasjoner på alle nivåer.
Og dette er grunnen til at Porsche valgte en sjakkspiller fra Bærum til å stille i reklamefilm
Det handler om hans intelektuelle fortreffelighet – hjerne mot hjerne – og akkurat det er like fortryllende for Porsche og sjåføren som to atleter. Og han er interessant fordi han er verdensmester, han er ung, strålende og en nådeløs konkurrent.
Se filmen under.
Jeg er stolt av at Porsche, som er et av verdens mest prestisjefylte bilmerker, velger å bruke Magnus i markedsføringen av deres nye 911. Porsche 911 er et ikon og jeg synes filmen er helt suveren, sier manager Espen Agdestein i en pressemelding.
I 2010 fikk merkenavnet Magnus Carlsen seg et voldsomt byks da 19-åringen stilte som klesmodell for G-Star. Gigantiske bannere med sjakkstjernen ble vist i store byer over hele verden.
Da Carlsen fikk være med i en reklamefilm for klesmerket med selveste Liv Tyler, tok det virkelig helt av. Avtalen løp frem til 2014, da det også ble en opptreden i en smått absurd reklamefilm med den britiske modellen Lily Cole.
– Dette er selvfølgelig stort. På samme måte som det var stort da han var modell for klesmerket G-Star, sier Agdestein til VG.
Det er ikke kjent hvor mye verdens beste sjakkspiller får for jobben, men ifølge TV 2 skal dette være den mest lukrative avtalen sjakkstjernen noen gang har gjort. DNBs tidligere sponsorsjef Jacob Lund hevder avtalen er verdt minst 40-50 millioner kroner.
PR-rådgiver Rune Brynhildsen går enda lenger:
Det er sannsynligvis den mest lukrative og prestisjefylte reklamejobben en norsk idrettsutøver noensinne har fått. Det er historisk, og bare å gratulere, sier Brynhildsen til TV 2.
Dermed blir Carlsens anslåtte premieinntekter for 2015 på rundt 4,2 millioner småtterier i forhold. Og verdien på merkevaren Magnus Carlsen vil neppe bli mindre etter dette.
Tidligere denne uken ble det dessuten klart at verdensmesteren stiller i en ny reklamevideo for bredbåndsleverandøren Altibox, der blant annet superbloggeren Sophie Elise figurerer. Den kommer på norsk TV i slutten av desember.
Om Carlsen nå kommer til å bytte ut sin nye Tesla med en Porsche, eller heller velger å gjøre plass til nok en bil i garasjen i villaen i Holmenkollen, vites ikke. Først bør han kanskje skaffe seg lappen …