Han får sjokk når han ser legenden Karpovs nybegynnerfeil

Og se hvem som er motstanderen.

av Tarjei J. Svensen

Mandag skrev Sjakkbloggen om episoden der verdenstoer Hikaru Nakamura brukte begge hendene til å utføre kort rokade i det avgjørende World Cup-partiet mot russeren Ian Nepomniachtchi. Etter reglene er det nemlig forbudt å bruke begge hendene. Alle trekk skal utføres med én hånd.

Episoden vekket reaksjoner hos flere, først og fremst fra Nepomniachtchi selv, men også fra sjakkeksperter her hjemme som mente dommerne burde grepet inn og gitt tilleggstid til Nepomniachtchi.

Internasjonal toppdommer Karl Johan Rist forklarte følgende til Sjakkbloggen:

Her skal dommerne bryte inn øyeblikkelig. Dommerne gjør en klar feil. Det jeg mener skulle vært gjort er at dommerne burde stoppet klokken. Så burde de gitt Ian ett minutt i tillegg på klokken og en advarsel til Nakamura.

Det er ikke første gang Nakamura bruker begge hendene til å utføre rokadetrekket. Men i en kommentar til Chess.com forklarte 27-åringen at han ikke hadde til hensikt til å jukse.

Jeg hadde ikke til hensikt å sette ut Ian på noen måte. Folk må forstå at jeg kommer fra USA, og så vidt jeg vet er det fortsatt tillatt å bruke begge hendene til å rokere. Så jeg hadde ingen onde hensikter med å gjøre det. Det at Ian trodde jeg hadde onde hensikter med det, gjør meg litt skuffet.

På Facebook roste også Nakamura russeren for å ha spilt en bra match.

Sjekk Karpovs rokadetabbe

Men Nakamura er ikke den første som har problemer med å utføre trekkene på riktig måte. I omspillet i FIDEs World Cup tirsdag fikk Radoslaw Wojtaszek to minutter ekstra på klokken fordi Anish Giri rørte brikkene etter at han hadde trykket på klokken.

Det kan oppleves irriterende for motstanderen og er derfor ikke tillatt.

Og det er flere storspillere som gjør uforklarlige feil. I en YouTube-video fra en hurtigsjakkturnering i Moskva i 2013 viser nå at selv en legende som Anatoly Karpov kan slurve. Og hvem er motstander? Jo, Magnus Carlsen-kompis Ian Nepomniachtchi.

Se bare under. Episoden kommer seks sekunder inn i videoen.

Fikk du med deg det som skjedde helt i starten? Karpov skal rokere langt, men istedet for å ta kongen og flytte den to skritt til høyre, og tårnet over på andre siden, så tar eks-verdensmesteren i tårnet først, så kongen. Men dette er ikke tillatt. Regelen er da normalt at han ikke kan rokere og må flytte tårnet.

Nepomniachtchi blir ikke overraskende sjokkert, men velger å ikke stoppe klokken og protestere på regelbruddet.

Om det var respekt som var årsaken til at Nepomniachtchi ikke grep inn, vites ikke. Videoen er et godt eksempel på at selv de beste kan gjøre feil.

(Besøkt 543 ganger, 1 besøk i dag)