Kvinnekontrovers i USA

I USA ble nylig det amerikanske mesterskapet ferdigspilt. Uten toppene Gata Kamsky (2726) og Hikaru Nakamura (2686), dro GM Yuri Shulman (2606) i land seieren med 7/9 i den åpne herreklassen, mens IM Anna Zatonskih (2458) vant dameklassen.

Finalen i dameklassen mellom Zatonskih og Gausdal-kjenningen IM Irina Krush (2479) endte i et forrykende spennende omspill der begge endte på 7½/9. Etter at to hurtigsjakkpartier (15 3) og to lynsjakkpartier (5 2) endte 2-2 var det duket for det avgjørende armageddon-partiet der Krush hadde hvit og 6 minutter og Zatonskih svart med 4½ pluss remisfordelen:

Forståelig reaksjon av Krush i etterkant selvsagt, det er ingen hyggelig måte å avgjøre et nasjonalt mesterskap på. spille lynsjakk om tittelen på et nasjonalt mesterskap og samtidig vite at man var ett eneste sekund unna tittelen.

Litt mindre forståelig er det åpne brevet noen dager i etterkant der Krush vil ha omkamp siden hun mener Zatonskih flyttet før hun hadde trykt på klokken og dermed hadde brutt reglementet. Videobeviset viser likevel at eks-ukraineren ikke gjør noe som strider mot reglene, selv om det går veldig raskt for seg og litt uregelmessigheter må man nesten regne med i et slikt parti.

Debatten nå går likevel på om det er tillatt å begynne å flytte en brikke før motstanderen har gjort sitt trekk og trykket på klokken. FIDEs regler sier bare at man kan kreve å få trykke på klokken, men ingenting om motstanderen må vente med å flytte til trekket er utført.

Se også ChessLife Online og ChessVibes for mer om saken.

(Besøkt 102 ganger, 1 besøk i dag)